niedziela, 7 kwietnia 2013

Działalność kontrolna RIO w Katowicach. Cz.1

      W praktyce kontrola RIO sprowadza się do wyboru spośród akt z kontrolowanego obszaru działalności danego podmiotu od kilku do kilkunastu akt (kontrola wyrywkowa). Trudno powiedzieć jakim kryterium kierują się kontrolerzy przy wyborze akt do kontroli. Dokumenty wybierane są z wykazów które przygotowują pracownicy kontrolowanych komórek.


Działalność kontrolna RIO w Katowicach w latach 2004r.-2012r.
Liczba przeprowadzonych kontroli przez RIO w Katowicach
Rok
Kompleksowe
Problemowe
Doraźne
2004
48
13
46
2005
45
49
10
2006
46
44
30
2007
46
43
38
2008
48
41
16
2009
45
5
37
2010
46
42
0
2011
47
33
11
2012
42
4
0
Opracowanie własne na podstawie danych zamieszczonych na stronie http://www.rio.katowice.bip.net.pl

Analiza treści wystąpienia pokontrolnego RIO w zakresie gospodarowania mieniem komunalnym przez Miasto Tychy.
      W dniu 12.03.2013r. RIO w Katowicach skierowało do Prezydenta Miasta Tychy wystąpienie pokontrolne po przeprowadzonej w dniach od 3l października 2012r. do 4 stycznia 2013r. kontroli kompleksowej gospodarki finansowej Miasta Tychy za okres od 1 stycznia 2004r . do 4 stycznia 2013r.
           Z w/w wystąpienia pokontrolnego w zakresie gospodarowania mieniem komunalnym wynika, że RIO w toku kontroli ustaliła uchybienia przy zbyciu w latach 2008r. – 2011r. 4 nieruchomości w trybie bezprzetargowym w trybie art. 37 ust. 2 pkt. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Uchybienia polegały na braku spełnienia przesłanek umożliwiających zbycie nieruchomości w w/w trybie (możliwa poprawa warunków zagospodarowania nieruchomości sąsiedniej i brak możliwości zagospodarowania jako odrębnej nieruchomości). RIO słusznie podniosła, że sprzedaż pomimo spełnienia przesłanek wynikających z podstawy prawnej transakcji stanowi naruszenie art. 37 ust 1 w/w ustawy, zgodnie z którym zbycie poza wymienionymi w ustawie przypadkami następuje w drodze przetargu.
1. Z wystąpienia pokontrolnego wynika, iż w latach 2008r. i 2010r. Miasto Tychy sprzedało bezprzetargowo nieruchomości o pow. 620m2 i 667m2. Z wystąpienia wynika nadto, iż „nieruchomości zbyto ze względu na fakt, że nie stanowiły one samodzielnych działek budowlanych i nie mogły poprawić warunków zagospodarowania innych nieruchomości przyległych. W toku przygotowania do zbycia nieruchomości nie wykazano jednak, że nie mogą one być zagospodarowane, jako odrębne nieruchomości. Dodatkowo 1 z działek była objęta umową dzierżawy z przeznaczeniem pod ogólnodostępny parking.”
2. Z wystąpienia pokontrolnego wynika, iż w latach 2010r. Miasto Tych sprzedało działkę o pow. 701m2, a w 2011r. działki o łącznej pow. 1.656m2.
„Zbycia w obydwu przypadkach dokonano pomimo faktu, że sprzedane nieruchomości mogły również poprawić warunki zagospodarowania innych nieruchomości przyległych stanowiących własność innych niż nabywcy podmiotów. Już po dokonaniu sprzedaży właściciel innej nieruchomości przyległej, niż nieruchomość nabywcy wystąpił z pismem w którym stwierdził, że zbyta działka mogła poprawić warunki zagospodarowania również jego nieruchomości.”
        W wystąpieniu pokontrolnym znajduje się również informacja za jakie kwoty dokonano transakcji oraz kto podpisywał dokumenty w imieniu strony sprzedającej.

http://www.rio.katowice.bip.net.pl/?c=273

Kolejny wpis będzie dotyczył oceny kontroli w powyższym zakresie.

Źródło: Opracowanie własne.
Żadna część tekstów zamieszczanych na stronie http://antykorupcyjny.blogspot.com/ nie może być powielana i rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym również elektroniczny i mechaniczny) włącznie z kopiowaniem i digitalizacją bez pisemnej zgody autora.
Kontakt możliwy pod adresem e-mail: antykorupcyjny@gmail.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz