Słowo korupcja
wywodzi się z języka łacińskiego „corrupti” i oznacza zepsucie. Jest to
nadużycie stanowiska w celu uzyskania prywatnych korzyści.
Korupcją, w rozumieniu ustawy, o CBA jest czyn:
- polegający
na obiecywaniu, proponowaniu lub wręczaniu
przez jakąkolwiek osobę, bezpośrednio
lub pośrednio, jakichkolwiek
nienależnych korzyści osobie pełniącej funkcję
publiczną dla
niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub
zaniechanie działania w wykonywaniu jej funkcji;
- polegający
na żądaniu lub
przyjmowaniu przez osobę pełniącą funkcję publiczną bezpośrednio, lub pośrednio, jakichkolwiek nienależnych korzyści,
dla niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby, lub przyjmowaniu propozycji
lub obietnicy takich korzyści,
w zamian
za działanie lub zaniechanie działania w wykonywaniu jej funkcji;
- popełniany w toku działalności
gospodarczej, obejmującej
realizację zobowiązań względem władzy (instytucji) publicznej,
polegający na obiecywaniu,
proponowaniu lub wręczaniu,
bezpośrednio lub pośrednio, osobie kierującej jednostką niezaliczaną do sektora finansów publicznych
lub pracującej w jakimkolwiek charakterze
na rzecz takiej jednostki, jakichkolwiek nienależnych korzyści,
dla niej samej lub na rzecz jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie
lub zaniechanie działania, które narusza jej obowiązki
i stanowi
społecznie szkodliwe odwzajemnienie;
- popełniany w toku działalności
gospodarczej obejmującej
realizację zobowiązań względem władzy (instytucji) publicznej,
polegający na żądaniu lub przyjmowaniu bezpośrednio lub pośrednio przez osobę kierującą jednostką niezaliczaną do sektora finansów publicznych
lub pracującą w jakimkolwiek charakterze na rzecz
takiej jednostki, jakichkolwiek nienależnych
korzyści lub przyjmowaniu
propozycji lub obietnicy takich korzyści
dla niej samej lub dla jakiejkolwiek innej osoby, w zamian za działanie lub zaniechanie
działania, które narusza jej obowiązki
i stanowi społecznie szkodliwe odwzajemnienie.
W szerokim rozumieniu zjawisko korupcji
oznacza osiąganie korzyści materialnych oraz pozamaterialnych, poprzez pełnioną
funkcje państwową lub społeczną, a tym samym dopuszczanie się niegospodarności
i nadużycia na szkodę Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. W
zawężonym znaczeniu: korupcja to czyn polegający na nadużyciu władzy funkcji
państwowej w celu osobistego wzbogacenia się, czyli wykorzystanie władzy
publicznej do uzyskania korzyści prywatnych.
Korupcja
jest zjawiskiem, który obejmuje zbiór innych przestępczych zachowań takich jak
łapownictwo, płatna protekcja czy nepotyzm. Dla większości działań korupcyjnych
istnieją wspólne cechy. Po pierwsze wszystkie te zjawiska są niezgodne z prawem
i naruszają je w sposób oczywisty, po drugie strony, które biorą udział w
działaniach korupcyjnych nawiązują miedzy sobą porozumienie według zasady „do,
ut des” Daję, abyś brał. Po trzecie, obie strony układu korupcyjnego zawsze
kierują się chęcią osiągnięcia osobistych korzyści.
W Polsce przypadki korupcji zostały ujawnione we
wszystkich sferach życia publicznego. Nieuczciwy proceder dotyczy lekarzy,
prokuratorów, sędziów, burmistrzów, prezydentów, dyrektorów i wielu innych osób
na wpływowych stanowiskach. Do korupcji dochodzi we wszystkich sferach życia w
gospodarce, administracji, polityce. Najczęściej właśnie tam gdzie stykają się
ze sobą ich interesy.
Do obszarów działalności publicznej gdzie najczęściej
dochodzi do działań korupcyjnych według Transparency International zalicza się:
- służbę zdrowia (zwolnienia lekarskie, przyznawanie grup
inwalidzkich),
- ubezpieczenia społeczne (fałszowanie polis),
- administrację przedsiębiorstw państwowych
(nieprzestrzeganie procedur, przyjmowanie łapówek),
- aparat kontroli skarbowej (wyłączanie spod kontroli
pewnych osób, nieujawnianie wykrytych nieprawidłowości),
- administrację celną,
- samorząd (oszustwa w trakcie przetargów, niezgodne z
prawem dysponowanie lokalami, zezwolenia budowlane, decyzje administracyjne).
Transparency
International wskazuje na przyczyny zjawisk związanych z korupcją, tkwiących w
organizacyjno- prawnych niedostatkach funkcjonowania państwa, są to niespójność
i niejednoznaczność przepisów, nieprecyzyjność przepisów, zbyt mała kontrola
dotycząca inspektorów budowlanych i wydawanych przez nich decyzji, stosowanie
ograniczeń informacji o przetargach oraz wprowadzanie nieuzasadnionych wymogów
technicznych.
Najwyższa Izba Kontroli uznała że najpoważniejsze
mechanizmy korupcjogenne to:
- nadmiar kompetencji w rękach jednego urzędnika,
- dowolność w podejmowaniu decyzji,
- lekceważenie dokumentacji i sprawozdawczości,
- słabość kontroli wewnętrznej,
- nierówność w dostępie do informacji,
- brak odpowiedzialności osobistej,
- brak specjalnych rozwiązań antykorupcyjnych,
- nadmierne korzystanie z usług zewnętrznych,
- uchylanie przed kontrolą państwową,
- zjawisko konfliktu interesów.
Odpowiedzialność
karną w zakresie przyjmowania i wręczania korzyści majątkowych reguluje kodeks
karny.
Przepisy korupcyjne w kodeksie
karnym:
Art. 228 – łapownictwo bierne
(sprzedajność urzędnicza)
Art. 229 – łapownictwo czynne
(przekupstwo)
Art. 230 – płatna protekcja (bierna)
Art. 230a – płatna protekcja (czynna)
Art. 231 – nadużycie funkcji
Art. 250a – korupcja wyborcza
Art. 296a – korupcja gospodarcza (biznesowa)
Art. 302 – Korupcja wierzycieli
Sąd Najwyższy wyraża pogląd, iż dla ukarania za
przekupstwo nie ma znaczenia przyczyna, dla której korzyść jest wręczana lub
obiecywana, ani też w czyim imieniu jest oferowana. Obok kary pozbawienia
wolności może być orzeczona kara grzywny, (art33§2). Charakteryzując zjawisko
korupcji należy również wyjaśnić, czym jest pełnienie funkcji publicznej. Sąd
Najwyższy określił, iż cechą wyróżniającą funkcję publiczną jest posiadanie
przez dany podmiot określonego zakresu uprawnień, które mogą kształtować treść
wykonywanych zadań. Istotny jest charakter pełnionej funkcji, który musi być
pełniony w sferze publicznej. Osoby pełniące funkcję publiczną, posiadają
pewien zakres władzy i mają możliwość podejmowania w pewnej mierze samodzielne
decyzje o charakterze administracyjnym organizacyjnym lub nadzorczym.
Funkcje publiczną pełnią oprócz posłów
sędziów, prokuratorów także osoby będące pracownikami organów państwowych lub
samorządu terytorialnego, chyba że pełnią wyłącznie czynności usługowe, inne
osoby w zakresie w jakim są uprawnione do wydawania decyzji administracyjnych,
zajmujące kierownicze stanowiska w innych instytucjach państwowych. Kto pełni
funkcję publiczną określa szczegółowo, art.115 § 13k.k.
Transparency Internapional w raporcie o
korupcji nazwanym „Mapą Korupcji w Polsce” zwraca uwagę na 3 podstawowe obszary
oddziaływania, w których trzeba dokonywać zmian, jest to państwo, gospodarka i
władza. W raporcie zwrócono uwagę miedzy innymi na konieczność nie rozszerzania
państwowego i samorządowego dominium, ograniczaniu biurokracji, wolności
gospodarczej nie krępowanej zezwoleniami, a także apolityczności kadry
kierowniczej w aparacie administracyjnym.
Źródło:
Opracowanie własne na podstawie:
Ustawy o Centralnym Biurze
Antykorupcyjnym
Ustawy Kodeks karny
Danych Transparency International
Raportu - Zagrożenie korupcją w świetle badań kontrolnych NIK
przeprowadzonych w 2003 roku.
R. Góral, O. Górniok, Przestępstwa przeciwko
instytucjom państwowym i wymiarowi sprawiedliwości, 2000r,
M. Jarosz Władza Przywileje Korupcja, 2004
A. Kodera, A. Sadowski, Klimaty korupcji, 2002r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz