Gmina to
wspólnota osób zamieszkujących dane terytorium. Mieszkając w gminie z mocy
prawa stajesz się członkiem wspólnoty samorządowej. Organami takiej wspólnoty
(gminy) są rada miasta i wójt (burmistrz, prezydent miasta). Organy gminy
powinna cechować jawność działania, która zgodnie z przepisami obejmuje w
szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady
gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z
wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i
komisji rady gminy.
Organy gminy
mogą m.in. stanowić prawo lokalne oraz rozporządzać mieniem gminnym. Decyzje
zapadają poprzez podejmowanie zarządzeń i uchwał. Uchwała lub zarządzenie
organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne. O nieważności uchwały lub zarządzenia
w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni
od dnia doręczenia uchwały lub zarządzenia, Organami nadzoru są Wojewoda i
Regionalna Izba Obrachunkowa (jeżeli podjęta uchwała lub zarządzenie objęte
jest zakresem nadzoru RIO).
Oprócz organów
nadzoru każdy ma możliwość kontroli działania administracji publicznej w
zakresie jakim umożliwiają to przepisy. Dostęp do informacji publicznej wynika
wprost z art. 61 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r. i
stanowi podstawę dostępu do informacji publicznej. Bardziej szczegółowo w/w
kwestie uregulowano w ustawie o dostępie do informacji publicznej.
Należy
pamiętać i wykorzystywać fakt, iż każdy ma prawo przyglądać się działalności władzy
publicznej, a w tym organów samorządowych. Oprócz czynności mających na celu
sprawdzanie poprawności działania gminy, na rzecz ogółu, każdy ma prawo żądać
usunięcia naruszenia, które dotyczy jego interesu prawnego. Art. 101 ustawy o
samorządzie gminnym stanowi, iż „Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały
naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z
zakresu administracji publicznej, może po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia
naruszenia – zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.” Korzystając
z powyższego uprawnienia należy pamiętać o konieczności wykazania 2 przesłanek.
Pierwsza to wykazanie interesu prawnego (konkretna naruszona podstawa prawna),
którego nie należy mylić z interesem faktycznym. Drugą przesłanką jest wydanie
przez organ uchwały lub zarządzenia z zakresu administracji publicznej.
Jeżeli jesteś
mieszkańcem gminy, który zainteresowany jest rozwojem wspólnoty samorządowej,
którą współtworzysz, pamiętaj że możesz i powinieneś we własnym zakresie przyglądać się działaniom
organów gminny. Mieszkańcy pomimo mniejszego dostępu do dokumentów niż powołane
do kontroli organy, mogą poprzez analizę informacji udostępnianych
w biuletynach informacji publicznej (zarządzenia, uchwały oświadczenia
majątkowe i inne) weryfikować zawarte dane pod kątem zgodności z prawem oraz
naruszenia szeroko rozumianego interesu publicznego. Osoba interesująca się
zachodzącymi zmianami w otaczającej go przestrzeni może dostrzec niezgodne z
prawem działania osób powołanych do pracy dla wspólnego dobra. Taka kontrola sprawowana przez lokalną społeczność na pewno będzie determinować władze i urzędników
pracujących w gminie do prawidłowej pracy. W konsekwencji powodować to będzie
lepsze dysponowanie środkami finansowymi i mieniem gminy, co będzie się
bezpośrednio przekładać na rozwój lokalnej wspólnoty.
Źródło: opracowanie własne
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz